przygasające światła podczas słuchania muzyki

Sprzęt audio do Naszych aut i wszystko co z nim związane.

Moderatorzy: dan124, powalla, VIP

Awatar użytkownika
DJ_SM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 501
Rejestracja: ndz sty 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Pdk
Kontakt:

Post autor: DJ_SM » ndz maja 10, 2009 19:30

duber, ale przy takim sprzęcie to aku będzie niedoładowany a kondek jeszcze bardziej obciąży aku i latek :chytry:



Awatar użytkownika
hayperekpo
VWGolf.pl Killer
VWGolf.pl Killer
Posty: 2719
Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
Lokalizacja: Kraków/GOP

Post autor: hayperekpo » ndz maja 10, 2009 19:35

duber, gdyby straty były na kablach aku<->wzmaki, to raczej nie powinny przygasać światła. Napięcie "przysiadałoby" wtedy na sprzęcie audio. U Ciebie siada w całej instalacji.
Sporo o alternatorze... a akumulator? Jaka jest jego kondycja i ile Ah?
Sprzęt masz bardzo prądożerny, przy "kopnięciu" basu pewnie i ze 40-50A łyknie. A to całkiem sporo. Zauważ, że kiedy kręcisz rozrusznikiem (który ciągnie koło 100A w impulsie), to światła też mocno przygasają. W dieselkach, gdzie opory przy rozruchu są dużo większe niż w benzyniakach, a rozruszniki potrafią i 200A zeżreć montuje się inne akumulatory (kolokwialnie mówiąc: duże), o większej wydajności i pojemności + mocniejsze alternatory, coby nadążyły z ładowaniem.

Akumulator, jak każde źródło prądu, ma pewną małą oporność wewnętrzną. I ona ogranicza jego wydajność prądową (to ile A można z niego "wycisnąć"). Przy pewnym prądzie ta oporność wew. daje o sobie znać, właśnie w postaci spadku napięcia na klemach.

I ostatnia sprawa. Jak wygląda połączenia masy alternatora z masą samochodu/akumulatora? Nie wiem jak to jest rozwiązane u Ciebie, ale u mnie altek ma masę z bloku silnika. A jak wiadomo po tych nastu latach wszystkie połączenia śrubowe trochę zaśniedzieją i wzrasta ich oporność. Dlatego możesz spróbować jakimś kablem rzędu 10m2 zrobić mostek między alternatorem, a masą akumulatora.


Obrazek
Zanim zapytasz na PW, skorzystaj z forumowej szukajki, FAQ i wujaszka Google

Awatar użytkownika
Duber
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 10830
Rejestracja: pt sie 26, 2005 20:30
Lokalizacja: FSW

Post autor: Duber » ndz maja 10, 2009 19:44

DJ_SM pisze:aku będzie niedoładowany
dlatego pisalem predzej ze oba aku mialem naladowane gdy próbe robiłem.i tez mrugały.chcialem aby jak najmniejszy prąd szedł na ladowania aku. z alternatora.
hayperekpo pisze: siada w całej instalacji.
dokładnie
hayperekpo pisze: akumulator? Jaka jest jego kondycja i ile Ah?
aku dobre,prawie nowy moc chyba 55ah.ale miałem dwa podpiete jak pisalem wiec ponad 100ah bylo razem.
hayperekpo pisze:Dlatego możesz spróbować jakimś kablem rzędu 10m2 zrobić mostek między alternatorem, a masą akumulatora.
w nastepną sobote to zrobie napewno i napisze tu czy to cos dało.



karol05
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 25
Rejestracja: sob gru 16, 2006 23:30
Lokalizacja: kuj-pom

Post autor: karol05 » pn maja 11, 2009 00:33

Witam, troszkę się orientuję w temacie więc się wypowiem:

Na wyłączonym silniku:
Tutaj zaczynamy od akumulatora, w pełni naładowany ma ok. 12,6V. Pojemność i stan naładowania ma wpływ na wahania napięcia samego aku a więc też całej instalacji.
Im większy pobór prądu tym większy spadek napięcia akumulatora. Duży akumulator może dać więcej prądu przy tym samym spadku napięcia i stopniu naładowania. Jeden akumulator 100Ah da więcej prądu niż dwa akumulatory 50Ah.
Masa akumulatora połączona jest z karoserią (w mk3 seryjnie są 2 lub 3 kable po ok.8mm2) - to połączenie ma duży wpływ na wahania napięcia w całej instalacji m.in. świateł mijania.
Od akumulatora zakładam że idą przynajmniej trzy kable plusowe (zasilanie wzmacniacza, zasilanie rozrusznika i zasilanie reszty instalacji). Im grubszy kabel do wzmacniacza tym więcej prądu może on pobrać i tym większe wahania napięcia akumulatora więc i w całej instalacji.
Pogrubiając kable od aku do świateł/instalując dodatkowe przekaźniki polepszamy jasność świecenia ale nie ma to wpływu na względne wahania napięcia na żarówkach podczas słuchania muzyki.
Na włączonym silniku:
Tutaj zaczynamy od alternatora, powinien dawać napięcie 14V, w praktyce ok 13,9-14,4V.
Alternator ma dość dobre połączenie masy z silnikiem, często dodatkowo ma małe złącze na podłączenie masy - używamy je do poprawienia połączenia alternator-silnik. Możemy przyjąć że masa na silniku ma potencjał 0V. Silnik powinniśmy podłączyć krótkim i grubym kablem do akumulatora jest to jedno z najważniejszych połączeń (seryjnie w dieslu mk3 jest tam kabel ok. 20mm). To połączenie ma duży wpływ na wahania napięć w całej instalacji (zarówno świateł jak i wzmacniacza).
Następne równie ważne połączenie masy to akumulator-karoseria opisane już w części "Na wyłączonym silniku".
Jak widać karoseria przy dużym poborze prądu przez wzmacniacz/światła nie ma potencjału 0V tylko dodatni (np.+0,5V), im leprze są dwa ostatnie opisane połączenia tym niższe jest napięcie na masie, tym mniejsze są też wahania w całej instalacji.
Podobnie połączenie (plus alternatora)-(plus akumulatora) jest ważne dla wahań napięć w całej instalacji - im grubszy kabel tym mniejsze wahania.
Przy prądach ok. 100A moja karoseria miała ok. 8 razy mniejszy spadek napięcia niż 5-metrowy kabel 50mm2 (mierzone od klem do zacisków kondensatora) tak więc chyba nie ma wielkiego sensu prowadzić osobnego kabla masy od aku do wzmacniacza.

Ważna uwaga: Pojemność akumulatora przy włączonym silniku nie ma tak wielkiego znaczenia (ale nie zaszkodzi) dla wahań napięcia dla prądów dla których napięcie U mierzone na akumulatorze >12,6V (w zależności od instalacji może to być np. dla prądów do 50A). Jeżeli U na aku >12,6V aku jedynie pobiera prąd (kilka-kilkanaście amper) z alternatora na doładowywanie. Im większy aku tym więcej tego prądu pobiera wówczas procentowy udział impulsu np. 30A w całkowitym obciążeniu alternatora jest nieco mniejszy.
Jeżeli mówimy o dużych prądach (powyżej np. 100A) wówczas napięcie na akumulatorze spada poniżej 12,6V, alternator jest wykorzystywany w pełni i pojemność akumulatora ma wówczas bardzo duże znaczenie dla spadków napięcia.

Seryjnie do mk3 najmocniejszy jest alternator od diesla 120A ale nie wiem do jakich silników on podejdzie, jeśli pasują mocowania i koło pasowe to można zmieniać bez obaw. Ja mam u siebie w mk3 AFN alternator 180A z jakiegoś passata, musiałem lekko pokombinować przy mocowaniu ale w zasadzie potrzebne były tylko dwie cienkie podkładki.

Mam oprócz altka 180A dwa aku 100+55Ah, kable 50mm2, kondensator 12F i dalej przygasają światła, ale dużo mniej i tylko od poziomu głośności przy którym ciężko oddychać - pobór wówczas ok. 200A.
Jeśli przygasają podczas słuchania muzyki na codzień to na pewno z czasem ucierpi i aku i alternator. W takim przypadku lepiej za wczasu poprawić instalację lub podpiąć suba o wyższej impedancji, wzmacniacze dużo więcej prądu zżerają też w mostku - mają wtedy mniejszą sprawność.

Dobra instalacja, duży alternator i aku dają też inny oczywisty plus - brak problemów z odpalaniem w zimę. Mój golfik diesel np. odpala bez grzania świec żarowych przy -25 (z pilota), więc opłaca się posiedzieć przy instalacji nie tylko ze względu na car audio.



koz3r
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 474
Rejestracja: pn maja 07, 2007 14:41
Lokalizacja: Białystok

Post autor: koz3r » pn maja 11, 2009 09:47

duber pisze:DJ_SM napisał/a:
jak masz 70A to kicha
na 90% ten
W moim ABFie jest 90A altek . Co do kondensatora to nie masz jak od kogos na chwile podpiąć zobaczyć czy sie poprawi? No i jak kolega pisze wyzej - poprawić kable Aku-Silnik-Altek-karoseria
Ostatnio zmieniony pn maja 11, 2009 09:52 przez koz3r, łącznie zmieniany 1 raz.


Obrazek

Awatar użytkownika
DJ_SM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 501
Rejestracja: ndz sty 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Pdk
Kontakt:

Post autor: DJ_SM » pn maja 11, 2009 18:49

karol05 pisze:Jeden akumulator 100Ah da więcej prądu niż dwa akumulatory 50Ah.
Z tym się nie zgodzę nigdy w życiu.
karol05 pisze:podpiąć suba o wyższej impedancji
tak podepnij sobie 8 omów i stracisz kupę mocy wzmacniacza a granie przeciętne.
karol05 pisze:w mostku - mają wtedy mniejszą sprawność.
Ztego co mi wiadomo moc w mostku jest w stanie wzrosnąć nawet 4ro krotnie
karol05 pisze:Mój golfik diesel np. odpala bez grzania świec żarowych przy -25
współczuję silnikowi i gratuluję inteligencji



Awatar użytkownika
k0nr4d
_
_
Posty: 6258
Rejestracja: ndz lis 12, 2006 15:28
Lokalizacja: Łódź
Auto: GSXR/A8
Silnik: R4V8
Kontakt:

Post autor: k0nr4d » pn maja 11, 2009 19:12

DJ_SM pisze:Ztego co mi wiadomo moc w mostku jest w stanie wzrosnąć nawet 4ro krotnie
Owszem, przy dużej sprawności wzmacniacza, w praktyce wzrasta około dwukrotnie, czyli mamy małą sprawność :)


"Nie każdy żart rodzi bekę, nie każda przyczepa ma plandekę."
Obrazek

Awatar użytkownika
DJ_SM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 501
Rejestracja: ndz sty 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Pdk
Kontakt:

Post autor: DJ_SM » pn maja 11, 2009 19:20

k0nr4d pisze:w praktyce wzrasta około dwukrotnie
W praktyce wzrasta na tyle na ile pozwala układ zasilający końcówki wzmacniacza w jednych bardziej w innych mniej.



Awatar użytkownika
k0nr4d
_
_
Posty: 6258
Rejestracja: ndz lis 12, 2006 15:28
Lokalizacja: Łódź
Auto: GSXR/A8
Silnik: R4V8
Kontakt:

Post autor: k0nr4d » pn maja 11, 2009 19:22

Ok, to jest barziej precyzyjne określenie, ale chodzi mi o to, że obliczenia mocy dla danego mostka nijak się mają do rzeczywistości :)


"Nie każdy żart rodzi bekę, nie każda przyczepa ma plandekę."
Obrazek

Awatar użytkownika
DJ_SM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 501
Rejestracja: ndz sty 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Pdk
Kontakt:

Post autor: DJ_SM » pn maja 11, 2009 19:24

k0nr4d pisze:Ok, to jest barziej precyzyjne określenie, ale chodzi mi o to, że obliczenia mocy dla danego mostka nijak się mają do rzeczywistości
Dokładnie moc będzie zależna od samej konstrukcji wzmacniacza.



Awatar użytkownika
D1_PITER
Forum Master
Forum Master
Posty: 1411
Rejestracja: wt paź 28, 2008 18:13
Lokalizacja: Świdnica
Kontakt:

Post autor: D1_PITER » śr maja 13, 2009 00:06

karol05 pisze:Mój golfik diesel np. odpala bez grzania świec żarowych przy -25
To masz uszkodzony samochód! Diesel grzeje świece poniżej 5°C.
karol05 pisze:opłaca się posiedzieć przy instalacji nie tylko ze względu na car audio.
Z tym się jak najbardziej zgodzę i również polecam to wszystkim.


Obrazek

Awatar użytkownika
PiotrTDI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 467
Rejestracja: śr lis 14, 2007 12:32
Lokalizacja: Wyszków
Kontakt:

Post autor: PiotrTDI » śr maja 27, 2009 16:41

czyli jednym słowem, dobre (grube) kable, sprawny altek (osobiście mam 120A więc :bajer: ), odpowiedni akumulator, kondensator i nie powinno być problemu innego wyjścia nie ma :bajer: jak przygasają coś musi być nie tak, ja zawsze bym zaczunał od kabli bo mają duże znaczenie



Awatar użytkownika
DJ_SM
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 501
Rejestracja: ndz sty 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Pdk
Kontakt:

Post autor: DJ_SM » śr maja 27, 2009 17:54

PiotrTDI pisze:ja zawsze bym zaczunał od kabli bo mają duże znaczenie
W tym przypadku to szczególna rolę odgrywają przewody między aku a altkiem. Czasem wystarczy dobrze przeczyścić wszystkie konektory na alternatorze, rozruszniku, klemy i poprawić masę do nadwozia i poprawa jest zauważalna. A jak to nic nie da to zmiana przewodów między alternatorem a aku i po problemie.



kempa_paw
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 10
Rejestracja: ndz maja 10, 2009 21:06
Lokalizacja: Nowa Sól
Kontakt:

Post autor: kempa_paw » ndz maja 31, 2009 21:35

duber pisze:mi tez mryga i to mocno.nawet jak mialem podpiete dwa duze aku,tylko z kondziorem nieprubowalem jeszcze.aha w mk2 tez mi mrygało
Ja tak mialem w moin ventylu po zakupie sprzetu.
Jak bas udezal to nie dosc ze swiatla gasly to obroty spadaly nawet o 200.
Wymienilem akumulator na WARTA S5 74ah co pomoglo ale nie do konca swiatla dalej przygasaly ale obroty prawie nie skakaly wiec juz byla jakas poprawa. po zalozeniu kondensatora hifosonik 1f kabli ditz 50mm2 do kondzia i 25mm2 sinuslive od kondzia na wzmak plus wymiana kabli od alterantora i masy wraz z klemami w aucie problem ustal.
wiec domyslam sie ze problemem bylo to wszystko po troche slaby akumulator slabe kable auta i klemy juz tak nie przewodzace prad jak kiedys mogly dawac taki efekt.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Car Audio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 105 gości